مالک اشتر

بصیرتی عمّارگونه ، استقامتی مالک‌اشتروار

مالک اشتر

بصیرتی عمّارگونه ، استقامتی مالک‌اشتروار

مالک اشتر

سنگری جهت نشر آنچه در تبیین حقیقت نیاز است... بی هراس از هجمه های خود عمار پندارها...
به همت جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی مالک اشتر

بایستى گره‌‌‌‌گشائى کرد؛ بایستى حقیقت را باز کرد، بایستى گره‌‌‌‌‌‌‌هاى ذهنى را باز کرد. و این تبیین لازم دارد، یعنى همان کار انبیاء (88/6/14)
شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار میطلبد.(92/11/23)/امام خامنه ای(حفظه الله)

هنوز براى بسیارى از ملتهاى اسلامى مرز بین «اسلام امریکایى» و «اسلام ناب محمدى» و اسلام پابرهنگان و محرومان، و اسلام مقدس نماهاى متحجر و سرمایه داران خدانشناس و مرفهین بى‏درد، کاملًا مشخص نشده است. و روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسى بسیار مهمى است(امام راحل: صحیفه نور/ج‏21/ص120)

آیا مذهبى که طالب اجراى عدالت در جهان و خواهان آزادى انسان از قیود مادى و معنوى است مخدر جامعه است؟ آرى، مذهبى که وسیله شود تا سرمایه‏هاى مادى و معنوى کشورهاى اسلامى و غیر اسلامى، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولى این دیگر مذهب‏ واقعى نیست؛ بلکه مذهبى است که مردم ما آن را «مذهب امریکایى» مى‏نامند.(امام راحل: پیام به گورباچف صحیفه نور/ج‏21/ص225)

حجت الاسلام عالی گفت: به دلیل قرار گیری تعطیلات نوروز بین ایام فاطمیه می بایست بعضی احتیاط های لازم رعایت شود و این احتیاط ها هم شامل جشن و پایکوبی عیدانه است نه دید و بازدید ها.

هم شأن «ایام فاطمیه» رعایت شود؛ هم «دید و بازدیدهای نوروز» برقرار باشد

 

تقارن ایام شهادت حضرت زهرا (س) با ایام نوروز و آغازین روزهای سال نو این نگرانی را در بسیاری از شیعیان به وجود می آورد که مبادا انجام رسم ورسوم ایام سال نو همچون دید و بازدید و یا حتی مسافرت های نوروزی، موجب حرمت شکنی ایام عزاداری حضرت صدیقه طاهره (س) شوند.

همچنین از طرف دیگر این سوال مطرح می شود که دوستداران اهل بیت علیهم السلام چه میزان از بیست روز فاصله بین ایام فاطمیه اول و دوم را باید به عزاداری و سوگواری بپردازند؟

حجت السلام و المسلمین مسعود عالی، کارشناس مذهبی در این باره به خبرنگار ایران اسلامی گفت: به دلیل قرار گیری تعطیلات نوروز بین ایام فاطمیه می بایست بعضی احتیاط های لازم رعایت شود و این احتیاط ها هم شامل جشن و پایکوبی عیدانه است نه دید و بازدید ها. همچنین برگزاری مراسم سال نو باید طوری باشد که هم شان ایام فاطمیه رعایت شود و هم دید و بازدید ها برقرار باشد.

استاد حوزه علمیه قم در مقایسه ای بین ایام فاطمیه با دهه اول محرم گفت: ایام فاطمیه همچون محرم نیست؛ چراکه بزرگداشت دهه محرم در روایات وارد شده است. 

حجت السلام عالی در ادامه با ذکر روایتی افزود: امام رضا (ع) فرموده اند که از روز اول محرم کسی پدرم را خندان نمی دید و این حزن واندوه تا روز دهم بر پدرم غلبه داشت. اما ایام فاطمیه بنا بر روایات نظم و استاندارد خاصی ندارد. هرچند از انجایی هم که ضرورت خاصی برای برگزاری بعضی جشن ها و بگو بخند ها نیز وجود ندارد می توان حرمت این بیست روز را نیز نگه داشت. خصوصا رسانه ها و محافل عمومی باید ازجشن ها و آذین بندی ها خودداری کرده و حرمت این ایام را نگه دارند.

حجت الاسلام عالی در پایان تصریح کرد: همانطور که گفته شد دید و بازدید و مسافرت رفتن در این ایام، اشکالی ندارد.

لازم به ذکر است حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی هم در رابطه با برگزاری مراسم جشن عیدانه در فروردین ۱۳۹۳ عنوان کرده است: احترام ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است بنابراین ایام فاطمیه اوّل وهمچنین ایام فاطمیه دوم باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده شود.

متن کامل استفتاء از آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه به شرح زیر است:
محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)
با اهداء سلام و تحیت؛

نظر مبارکتان را نسبت به برگزاری مراسم جشن عیدانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ که بعضی از روزهای آن مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می¬باشد، مرقوم فرمایید.
جمعی از مقلدین حضرتعالی
 

***

بسم الله الرحمن الرحیم
جواب: احترام ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است بنابراین ایام فاطمیه اوّل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جمادی الاولی (۲۴، ۲۵ و ۲۶ اسفند ۱۳۹۲) و همچنین ایام فاطمیه دوم ۱، ۲ و ۳ جمادی الثانی (۱۲، ۱۳ و¬۱۴ فروردین ۱۳۹۳) باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده شود و از برکات آن بهره مند گردند.

ولی در بین این دو ایام، برگزاری مراسم دیگر (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. ضمناً انجام مراسم سال نو مانند دید و بازدید، خانه تکانی، نظافت و امثال آن نیز مانعی ندارد. همیشه در سایه لطف پروردگار و عنایت آن حضرت موفق باشید.
۱۳۹۲/۱۲/۱۵

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۹
خادم الملة

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی